Totaal aantal pageviews

dinsdag 4 augustus 2015

10 cadeautips voor couveusekindjes


Tien cadeautips voor (ouders van) couveusekindjes, in vier fasen.

Omdat ik het ook niet goed wist, als je het mij vroeg.
Omdat ik het nu wel weet en dat wel handig is met u te delen.

De pre-proficiat-fase

In het begin is er de schrik. En veel verdriet. Onzekerheid of het kindje langer dan een paar dagen op de wereld blijft. Of hij wel gezond zal zijn.

Dan sta je daar voor aap met je proficiat en je kleertjes-op-de-groei. Doe dat dus nu maar even niet.

Toch kan je veel plezier doen, en wel hiermee:

1. Kraamkost. 
Vul uw Tupperwarepotten met lekker en gezond. Altijd goed en super nodig. Ook huilende mama's moeten eten. 

2. Bloemen
Omdat mooie dingen altijd helpen.

3. Tekst
Geen telefoontjes. Geen bezoek. 
Wel korte tekstjes op kaartjes, per mail, op sms. 
Maakt een wereld van verschil.

4. Cadeautjes voor de broers en zussen
Die blijven verweesd achter. Verveling en verdriet.
Verwen ze maar. Cadeaus en activiteiten. Laat u gaan.

De proficiat-fase
Je hoort vanzelf of het goed gaat: hoe meer de mama spreekt, hoe beter.

5. Kleine kleertjes
Eens uit de intensive care, zijn er plots kleertjes nodig. Hele kleintjes. Vraag maar aan de mama of je er mag kopen. Veel kans van wel. Moeilijk te vinden; veel online, veel lelijk. 
Dure tip: Petit Bateau (vanaf 46) 
Praktische tip: altijd pakjes met drukknoopjes op de buik.

6. Persoonlijke attenties
De ouders kunnen weer blij zijn. En voelen graag dat jij er ook nog altijd bent. Zoek maar iets waaruit blijkt dat je hen heel goed kent.
(Dat kan ook iets praktisch zijn, he. In de zin van "hun fluitketel is kapot, ik koop een nieuwe.)

De het-kindje-kan-naar-een-bedje-fase
Uit de couveuse naar een bed, meer en meer een gewone baby.

Alles moet heel vaak de was in, dus nood aan meer dan thuis:

7. Mutsjes, sokjes en krabwantjes.
Dingen waarvan ik dacht dat ik ze had, maar echt niet meer kan vinden.
En ik ben blijkbaar niet de enige op de dienst...

8. Slabbetjes. Veel slabbetjes
Idem, maar het kan aan mij liggen.
 
De naar-huis-fase
Wij zijn er nog lang niet. Ik voorzie geluk en ook complete huishoudelijke chaos.
Daarom deze tips:

9. Taart
Bij bezoek: bak/haal zelf een taart. De mama gaat u eeuwig dankbaar zijn.

10. En dan ten slotte: vlagjes!
Omdat het leven dient gevierd.
(Alle andere rommel is in deze fase ook welkom, als het maar leuk en feestelijk is.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten